Ziarul de Iaşi: Munca în plus din învăţământ plătită cu timp liber, nu cu bani
Ordonanţa de Urgenţă nr. 83 dată de Guvern în data de 18 decembrie 2014, cu privire la creşterea salariilor în învăţământ, ne arată că munca în plus nu se mai plăteşte cu bani, ci cu timp liber. În ciuda luptelor purtate de sindicatele din învăţământul preuniversitar din ţară, creşterile salariale nu s-au arătat a fi prea mari, însă dascălii se bucură de cei 10% pe anul 2015, bani promişi chiar înainte de alegerile prezidenţiale. Cu toate acestea, cei care rămân peste program ori care desfăşoară activităţi în timpul sărbătorilor legale nu vor primi niciun bănuţ în plus.
Articolul 8, alineatul 1, spune clar: „În anul 2015, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie sau de conducere, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se vor compensa numai cu timp liber corespunzător“.
Tot în această ordonanţă se specifică faptul că, de la 1 martie a.c., „cuantumul brut al salariilor de bază de care beneficiază personalul didactic şi didactic auxiliar din învăţământ se majorează cu 5% faţă de nivelul acordat pentru luna februarie“, iar de la 1 septembrie va mai fi o creştere de încă 5%.
Vestea tristă pentru profesori este că sporurile şi indemnizaţiile nu fac parte din salariul de bază; prin urmare, nu toţi vor primi măriri. Excepţie fac doar dascălii care îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii: aceştia vor primi o majorare tot de 5%. Prin urmare, media ponderată a majorării salariale în anul 2015 este de 5,83%, respectiv creşterea medie a veniturilor pe toate cele 12 luni. Nici premii ori prime de vacanţă nu vor vedea dascălii anul acesta.
„Recunosc că alegerile au fost pentru noi o conjunctură favorabilă, în sensul în care acestea au grăbit finalitatea acestui lucru. Dincolo de campanie, dincolo de orice lucru, erau măsuri necesare şi reparatorii care trebuiau luate mai demult“, a declarat Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar.
RADIO IAȘI: România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privinţa investiţiei în educaţie
România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte investiţia în educaţie, se arată într-un studiu făcut public luni de UNICEF România, care mai menţionează că, dacă până în 2025 suma din buget alocată acestui domeniu va fi mai mică de 6% din PIB, ţara va pierde între 12 şi 17 miliarde de euro între 2015 şi 2025.
ZIARUL DE IAŞI: Cum pot profesorii să obţină o a doua specializare la Iaşi
Universitatea „Al.I. Cuza“ a aprobat în şedinţa de senat din cursul săptămânii trecute cele 20 de programe în cadrul cărora se poate realiza conversia profesională a cadrelor didactice din Iaşi. Astfel, la cele opt facultăţi din cadrul Universităţii s-au scos maximul de 2.335 de locuri, din care 850 sunt la ID şi 1.485 la învăţământul cu frecvenţă. Taxa de înscriere este cuprinsă între 120 şi 250, iar cea de şcolarizare între 2.400 şi 3.600 de lei pe an. „Avem 2.500 de profesori care cer singuri o a doua specializare, iar ministerul nu a realizat niciun studiu. Noi facem treaba ministerului prin acest proiect, iată că sindicatele nu ştiu să ceară doar salarii...“, a declarat Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar din Iaşi (USLIP). Şi-au arătat interesul pentru cursurile de conversie profesională şi profesori din Bacău, Neamţ, Suceava şi Botoşani, care se pot înscrie chiar dacă au urmat o altă universitate, de stat ori privată. Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“ din Iaşi a cerut să fie introdusă în acest proiect şi oferă locuri în cadrul Facultăţii de Informatică. Aici însă se va da o formă uşoară de admitere, deoarece consideră că nu vor face faţă profesori precum cei de sport ori alte discipline artistice. Există două motive pentru care acest proiect este văzut ca o salvare pentru profesorii cu o singură specializare. În primul rând se acoperă norma de 18 ore pe săptămână, iar prefosorii vor putea fi plătiţi şi pentru a doua disciplină mai mult, deoarece sunt specializaţi cu diplomă. Al doilea motiv ni-l dau chiar cadrele didactice din judeţ: „Dacă se fac restrângeri de personal, profesorii vor putea să-şi găsească loc de muncă cu cea de-a doua specializare. La mine în şcoală sunt deja 22 de profesori interesaţi de acest curs“, a explicat Vasile Mindirigiu, director adjunct al Şcolii „Nicolae Iorga“ din Iaşi.
AGERPRES: Ministrul Educației caută soluții pentru conversia dascălilor
Ministrul Educației, Remus Pricopie, a declarat marți, într-o conferință de presă susținută la Iași, că poartă discuții cu reprezentanții universităților din țară privind conversia profesională a cadrelor didactice care predau în mediul rural.
Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES FLUX
Potrivit ministrului Educației, în urma discuțiilor avute cu sindicaliștii Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar, a rezultat că este necesară acordarea unui sprijin pentru implementarea unui proiect care vizează conversia profesională pentru cadrele didactice.
Cadrele didactice care doresc să obțină o a doua specializare pot urma un program de studiu universitar, pe durata a trei sau patru semestre, care să fie finalizat cu obținerea unei o a doua licențe.
În urma obținerii unei astfel de diplome, susține Remus Pricopie, dascălii, în special cei din mediul rural, nu vor mai fi nevoiți să facă naveta zeci de kilometri pentru a-și acoperi norma de ore, ci pot preda în cadrul aceleiași instituții școlare mai multe discipline.
EVENIMENTUL: Dascălii din preuniversitar vor redeveni studenţi
Din această toamnă, profesorii din învăţământul preuniversitar vor putea absolvi mai uşor o a doua facultate, graţie unui program de conversie profesională organizat de Uniunea Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP), în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Universitatea „Al. I. Cuza”. Cadrele didactice vor putea obţine o a doua diplomă de licenţă după trei semestre – dacă vor studia la o facultate din acelaşi domeniu fundamental cu prima facultate absolvită sau în patru semestre – dacă domeniul fundamental de studiu diferă. La sfârşitul programului, profesorii vor putea preda şi noua disciplină studiată, mărindu-şi, astfel, şansele rămânerii la catedră, chiar şi în cazul scăderii numărului populaţiei şcolare.